Heleri Heinla ja Karmen Torin käisid õpirändes Hispaanias, Tenerifel. Rohkem nende õpirände kohta saad lugeda allpool olevast kokkuvõttest.
Välislähetuse periood 15.11-22.11.2017. Õpirände käigus külastasime kolme kutsekooli: CIFP Las Indias, CIFP Cesar Manrique ja CIFP La Laguna ning ühte vahendusfirmat Fifede, kes tegeleb õpilaste praktikale saatmisega nii oma kui ka teistesse Euroopa riikidesse.
Hispaania kutsekoolides toimub õpe erinevatel tasemetel. Peale põhikooli õpitakse eriala kaks aastat, pärast lõpetamist saab keskhariduse koos kutseharidusega ja õppijal on võimalus minna kas tööle või õppida edasi samal erialal kõrgemal tasemel.
Esimesel õppeaastal on õppijad koolis 4 kuud, seejärel õpivad nad 3 kuud (jaanuar kuni märts) ettevõttes ja seejärel uuesti 3 kuud koolis. Teisel õppeaastal õpivad õpilased alguses samamoodi 4 kuud koolis ning 3 kuud ettevõttes, kuid viimased 2 kuud (aprill kuni mai) toimub ettevõtte praktika.
Kõik kutsekoolid, mida külastasime olid riiklikud õppeasutused.
Tasulisi täienduskoolitusi kutsekoolides eraldi ei tehta, seda teevad erafirmad. Õppekavad koostatakse koostöös ministeeriumiga. Koolile saadetakse ülevaatamiseks õppekava tutvustus ja kool vaatab üle, kas see sobib, kas neil on ressursse pakkuda õpetajaid ja praktikabaase. Kool teeb omad muudatused ja kui kõik on kinnitatud, siis avatakse eriala.
Õpetaja tunnikoormus nädalas on 20-22 tundi ja keskmine kuupalk on 2000 eurot. Võrreldes 6-7 aasta taguse ajaga on tööturu olukord stabiliseerunud. Praegu on töötuid umbes 15%, kuid siis oli see protsent 25. Kui tööpuudus oli suurem, siis paljud õpilased õppisid peale esimest taset edasi ehk siis peale kutsekeskharidust läksid edasi õppima kõrgemale tasemele, et omandada juurde kõrgem tase oma erialal.
CIFP Las Indias
16-17.11.2017 külastasime CIFP Las Indias kooli, kes korraldas külastused ka teistesse kutsekoolidesse. Vastu võttis meid projektijuht, kes ühtlasi on ka kooli asedirektor. Las Indiase kool on 27 aastat vana. Koolis õpetatakse järgmisi erialasid: kosmeetik (põhihariduse baasil), juuksur (põhihariduse baasil), stilist (õpe peale keskkooli) , spateenindaja (õpe peale keskkooli), õmbleja (põhihariduse baasil), rätsep (õpe peale keskkooli). Kosmeetiku eriala õpilastel on kasutada mitu eriala klassi. Ühes klassis toimub teenindus väljastpoolt kooli tulnud klientidele. Kosmeetiku eriala pakub juurde lisamooduleid: käsitööseepide ja naturaalkosmeetika valmistamine.
Stilisti (personaalne nõustaja) erialal õpetatakse juurde make up-i, riietumist, soengute tegemist – seda selleks, et õpilane oskaks kliendile igas vallas nõu anda.
Fuajees näitus
Meile tehti ringkäik koolimajas (3 erinevat õppehoonet). Külastasime erinevaid praktilisi õppetunde (juuksurid, rätsepad, spateenindajad, kosmeetikud) ja mõningaid üldainete klasse. Koolis õpib 5000 õpilast, õppetöö toimub kolmes vahetuses (08.00-14.00, 15.00-18.00, 18.00-23.00). Las Indiase kooli lõpetab aastas 100-200 õpilast, nendest tööle saavad 30-40.
Koolis on välja kujunenud traditsioonilised üritused – 3-4 moeshow`d aastas. Sööklat, kus sooja toitu pakutakse koolis ei ole, on väike kohvik-puhvet, kus pakutakse võileibu, jooke, magusat ja soolast snäkki. Õpilased võtavad toidu (üldjuhul võileivad) kodust kaasa ja söövad seda siis seal kus juhtub, kas õues või koolimaja koridorides treppidel istudes. Kooli erialasid reklaamitakse enne vastuvõttu kooli kodulehel, ajalehtedes, uudistes, haridusministeeriumi kodulehel. Aprillis esitavad õpilased sisseastumise avalduse ja juunikuus toimuvad katsed. Pärast katseid ja lõpptulemusi koostatakse vastuvõtu nimekiri.
CIFP La Laguna
CIFP La Laguna on asutatud 1975 ja on tegutsenud 42 aastat.
Koolis õpib ligikaudu 190 õppijat ja töötab 42 õpetajat. Maja on suur ja ruume palju. Kool töötab kahes vahetuses – hommikul 08.00-14.00 ja õhtul 14.10-20.00. Administratiivteenistuse tööd koordineerivad hommikul ja õhtul teenistuse juhatajad, kes ajavad asju, hoiavad dokumentatsiooni korras ja teevad tunniplaane.
Õpilaste keskmine vanus keskkoolis on 16-17 aastat ja grupi suurused on ligikaudu 20 õppijat. Koolis õpetatakse järgmisi erialasid: juuksur (keskkooli baasil), kosmeetik (keskkooli baasil), sekretär-raamatupidaja (keskkooli baasil), mehaanik, autoremondilukksepp ja maaler, lasteaiaõpetaja (keskkooli baasil).
Kosmeetiku ja juuksuri eriala õpilased pakuvad vähesel määral oma teenust väikese raha eest (3-5 eurot) ka väljapoole kooli. Põhilised teenused, mida kosmeetiku õpilased pakuvad on make up, näopuhastus, depilatsioon, geelküüned ja geellakkimine.
Autoremondilukkseppadel ja mehaanikutel on kasutada 5 suurt ruumi autode remontimiseks ja värvimiseks. On olemas elektrilabor, stendid (joonised erinevatest tehnikatest). Antud erialal alustab õpinguid 20 õppijat, kuid teiseks aastaks on järel umbes 10 õppijat. Väljalangevus on päris suur. Teisel kursusel lähevad õppijad praktikale, kokku on praktikat 400 tundi. Antud erialal madalam tase on automaaler ja lukksepp, mida õpetatakse põhikooli baasil. Kõrgem tase, kuhu edasi saab minna õppima on metallitöö ja keevitus.
Lasteaiakasvataja erialal oli kaks suurt klassi, mis oli sisustatud kõige vajalikuga, mida lasteaiakasvataja õppes tuleb kasutada. Ühes klassis oli väga palju taaskasutusest tehtud mänge, õppematerjale, kaarte, mida lasteaiakasvataja töös vaja läheb. Klass oli sisustatud beebivoodite ja erinevast rahvusest nukkudega ning muude söömiseks ja mängimiseks vajalike asjadega.
CIFP Cecar Manrique
Koolis õpetatakse järgmisi erialasid: informaatika (keskkooli baasil), telekommunikatsioon (keskkooli baasil), assistent-raamatupidaja (peale keskkooli), elektrik (põhikooli baasil), elektroonik (põhikooli baasil). Väga populaarne eriala on informaatika, konkurss sinna on suur. Arvuti õpetajaid on 21 – iga erineva programmi õpetamiseks oma õpetaja. Arvutiklassides on 20 arvutit. 20% informaatika eriala õpilastest ei lõpeta kooli.
Telekommunikatsiooni erialal tehakse palju rühmatööd. Õpilased käivad praktikal ka välismaal: Inglismaal, Belgias, Iirimaal, Saksamaal. Õpilased saavad kooli üritustel teha õppetöö raames fotosid ja videosid. Kool teeb koostööd ka erinevate ettevõtetega. Õpilased saavad käia harjutamas filmimist ettevõtete üritustel.
Fifede
Külastasime riiklikku tööhõive edendamise organisatsiooni Fifede, mis tegeleb lisaks õpilastele ka noorte töötutega. Ettevõttes on kokku 50 töötajat, töö toimub neljas erinevas keskuses. Organisatsioon pakub võimalust teha ka vabatahtlikku tööd.
Organisatsioon kuulub haridusministeeriumi alla. Ministeerium annab ette prioriteedid, mis erialal võiks rohkem teenuseid pakkuda. Populaarne on informaatika valdkond. Organisatsioon aitab kliendile leida tema vajadustest lähtuvalt praktikakoha kas oma- või välisriigis. Praktika kestab kaks kuud. Fifede aitab ka noori töötuid, kes soovivad nõu, mis eriala neile sobiks ja mis koolitusi või õpet neile vaja oleks. Fifede korraldab kogu dokumentatsiooni, mis on seotud praktikaga ettevõttes.
Erinevate maade koolide õppekavad ja võimalused on erinevad. Tenerife koolides meeldis see, et väga palju oli pandud rõhku praktilistele töödele – erialade juures õpetatakse erinevaid lisaoskusi (näiteks käsitööseepide ja naturaalkreemide tegemine). Rätsepad korraldavad erinevaid moeshowsid, joonistavad, tikivad. Tänu lisaoskustele on õppijatel võimalus hiljem paremini tööd leida. Õppijate tehtud praktilisi töid väärtustatakse ja õpilaste tööd on väljas koolis stendidel või näitusena. Tenerife kutsekoolide puhul kirjutab haridusministeerium ette, milliseid erialasid kool võiks õpetada. Seejärel vaatab kool, kas seda on võimalik teha ja kooskõlastab ministeeriumiga. Cecar Manrique kutsekoolis peavad õpetajad oma eriala õpetama inglise keeles. Kuna aga kõik õpetajad seda ei praktiseeri, siis sellistes tundides käib lisaks eriala õpetajale ka inglise keele õpetaja.
Võrreldes meie kooli õppeklasside ja muude kooliruumidega on sealne materiaal-tehniline baas nõrgem. Külastades erinevaid klassiruume tekkis kohati tunne nagu viibiksime eelmise sajandi lõpus. Kõikides koolides tegeletakse ka välispraktikatega ja võimaldatakse nii õpetajatele kui õpilastele minna mujale riiki silmaringi avardama. Õpetajad ja personal on abivalmid, südamlikud ja lahked, inimesed on rahul ja rõõmsad.
Jäime lähetusega väga rahule – nägime, millised on õppimisvõimalused Hispaania riigi kutsehariduses, saime uusi kontakte meie kooli nii tehnika- kui teenindusõppeosakonnale.
Tenerife on ilus saar koos oma looduse ja mägedega. Kindlasti sooviks ka edaspidi külastada erinevaid riike, et tutvuda teiste maade kutsekoolide ja kultuuridega.