Alternatiivvastusega küsimused
Alternatiivvastusega testiküsimus koosneb deklaratiivsest seisukohast ning õppur peab otsustama, kas see on õige või väär, korrektne või mittekorrektne, jah või ei, fakt või arvamus jne. Alternatiivvastusega küsimus on küsimus, millel on parajasti kaks võimalikku vastuse varianti. Sagedamini kasutatakse alternatiivvastusega küsimusi selleks, et mõõta oskust ära tunda õige väide, õige termini definitsioon, printsiibi õige formuleering jne. Alternatiivvastusega küsimustega saab mõõta ka oskust ära tunda põhjus-ja-tagajärg seost. Põhjus-ja-tagajärg seos (cause-and-effect relationship) tüüpi küsimused koosnevad kahest tõesest väitest ning õppur peab otsustama, kas nende kahe väite vahel on põhjuslik seos.
Näide: Tõene Väär |
MS Excelis valemi kopeerimisel valemi väärtus muutub |
sest |
valemis kasutatakse suhtelist aadressi |
Alternatiivvastusega küsimustega saab mõõta ainult õpitulemusi meeldejätmise tasemel. Erandiks on ehk põhjus-ja-tagajärg tüüpi küsimused. Küsimusele vastamisel on õppuritel ainult kaks vastamise võimalust ning nad võivad huupi arvates ära arvata õige vastuse pooltel juhtudel (tõenäosus 0,5).
Küsimuste konstrueerimise juures tuleb hoiduda laiadest üldistest väidetest. Sõnad, nagu näiteks sageli, üldiselt, harilikult ja mõnikord näivad enamasti tõese väitena ning absoluutsed terminid, nagu alati, mitte kunagi, kõik, mittekeegi näivad rohkem sobivamad väära väite korral. Samuti tuleks hoiduda triviaalsetest väidetest, sageli on need ka ebaolulised. Teiste sõnadega, esitage ainult selliseid küsimusi, mis on õppimise seisukohalt olulised, mitte teisejärgulised.
Küsimuste sõnastamisel ei tohi kasutada negatiivseid väiteid. Kui negatiivset väidet ei ole võimalik ümber sõnastada, tuleb see kirjutada kaldkirjas või suurte tähtedega. Kui on võimalik, tuleb väide esitada võimalikult lihtsalt ja lühidalt, jättes välja ebaolulise ja esitades ainult väite põhiidee.
Testis kasutatavad väited peavad olema enamvähem võrdse pikkusega. Tavaliselt on tõesed seisukohad pikemad, sest neid tuleb võimalikult täpselt sõnastada. Tõeseid ja väärasid väiteid peab testis olema enam vähem võrdselt. Enamasti jääb tõeste väidete arv testis kuskil 40 ja 60 protsendi vahele.
Ühes lauses ei tohi olla kaks ideed va. põhjus-tagajärg küsimuste korral. Kui väites on kaks ideed tuleb lasta õppuritel otsustada mõlema idee õigsuse üle eraldi.
Halb näide:
Tõene Väär |
Arvuti programmid on riistvara, sest arvutikomponendid on tarkvara. |
Parem näide:
Tõene Väär Arvutiprogrammid on riistvara.
Tõene Väär Arvutikomponendid on tarkvara.
Kui väites kasutatakse arvamust tuleb küsimuses öelda, kelle arvamusega on tegu. Arvamuste korral ei saa lasta õppuritel otsustada, kas see on tõene või väär. On ebaaus oodata, et õpilased mõistatavad, kuidas õpetaja hindab seda küsimust.
Halb näide:
Tõene Väär |
Eestis eelistavad pooled arvutikasutajad operatsiooni-süsteemi Linux. |
Parem näide: Tõene Väär
|
Firma XX poolt korraldatud küsitluse andmetel eelistavad pooled arvutikasutajad Eestis operatsioonisüsteemi Linux. |
Esimese väite korral ei saa me vastata tõene ega väär, sest me ei tea, kes või mis on selle väite taga. Teisel väite korral on teada, et tegemist on küsitlusega, mille tulemusi peaks õppur õppeprogrammi kohaselt teadma.