Esseeküsimused
Esseeküsimustele vastamisel on õppuril vabadus valida, hinnata ja esitada ideid oma sõnadega. See vabadus suurendab esse küsimuse väärtust komplekssete teadmiste mõõtmisel. Esseeküsimuste vastustustele on raske anda punkte ning nendega on ebaefektiivne mõõta faktiteadmisi.
Esseeküsimusi tuleb kasutada nende õpieesmärkide mõõtmisel, mida ei saa mõõta objektiivsete testiküsimustega. Õpitulemused, kus on tähtis oskus valida, organiseerida, integreerida, seostada ja hinnata ideid, nõuavad vastamisel vabadust, mida algupäraselt pakub essee küsimus.
Esseetüüpi küsimused jagunevad kaheks - kitsendatud ja laiendatud vastusega esseeküsimused. Kitsendatud vastustega küsimuste puhul sageli piiratakse vastuse sisu kui pikkust.
Näide(laiendatud vastusega essee küsimus):
Mis on ametikirjade kirjutamisel arvuti eelis võrreldes kirjutusmasinaga?
Näide(kitsendatud vastusega essee küsimus):
Tooge välja vähemalt kolm eelist miks on arvuti ametikirjade kirjutamisel parem kui kirjutusmasin? Valige välja teie arvates kõige olulisem eelis ja põhjendage seda.
Kuna kitsendatud vastusega küsimused on rohkem struktureeritud, siis on nad kasulikumad nende õpitulemuste mõõtmisel, mis nõuavad andmete tõlgendamist ja rakendamist. Igat õpitulemust, mida mõõdetakse objektiivse tõlgendusülesandega saab mõõta ka kitsendatud vastusega esseeküsimusega. Ainuke erinevus on selles, et tõlgendusülesande korral peab õpilane valima õige vastuse ja kitsendatud vastuse korral peab ta selle ise sõnastama ja kirjapanema.
Laiendatud vastusega küsimused võimaldavad õpilastel vastuste kirjutamisel kasutada informatsiooni, mis nende arvates on asjakohane, integreerida ja hinnata ideid, mida nad peavad sobivaimaks. See vabadus võimaldab vastajal demonstreerida oskust valida, struktureerida, integreerida ja hinnata ideid. Teiselt poolt selline vabadus teeb vastustele punktide andmise väga raskeks, mis tugevasti piirab tema kasutamist mõõtmise vahendina.
Esseeküsimusi on suhteliselt lihtne konstrueerida võrreldes teiste eelistega. See faktor on tõenäoliselt peamiseks põhjuseks, miks esseeküsimusi kasutatakse kõige sagedamini.
Essee küsimustega testis saavad olla ainult väike arv küsimusi, sest küsimustele vastamine on aeganõudev. Selline väike esindatus teeb esseeküsimused ebaefektiivseteks faktilise informatsiooni mõõtmisel.
Esseeküsimusi tuleks kasutada nende õpitulemuste mõõtmisel, mida ei saa rahuldavalt mõõta objektiivsete küsimustega. Esseeküsimuste kasutamine on alati õigustatud, kui objektiivsed küsimused ei sobi soovitud õpitulemuse mõõtmiseks.
Küsimused tuleb formuleerida, nii et see kutsuks esile õpieesmärkides sõnastatud käitumise. Küsimusi ei tohi formuleerida kiirustades lootuses, et need mõõdavad tähtsat (aga äratundmatut) õpieesmärki. Enamasti on kitsendatud vastusega esseeküsimuse konstrueerimine lihtsam, kui laiendatud vastustega küsimuste formuleerimine. Laiendatud vastusega esseeküsimuse korral teeb äärmiselt suur vabadus raskeks sõnastada küsimus nii, et õppuri vastus peegeldaks täpselt soovitud õpitulemust.
Iga küsimus tuleb sõnastada nii, et vastaja ülesanne on selgelt näidatud. Küsimuste formuleerimise ajal on eesmärgid õpetaja peas, kuid vahel ei suuda ta neid üheselt mõistetavalt edasi anda. Tulemuseks on see, et vastajad tõlgendavad küsimusi erinevalt ja annavad erinevaid vastuseid. Üheks võimaluseks on küsimuse ümbersõnastamine, kuni soovitav vastus on selgelt välja toodud.
Kuna esseeküsimustele vastamine on aeganõudev, tuleb iga küsimuse juures ära tuua ka umbkaudne aja kulu vastamiseks. Näiteks, kui testis on objektiivsed ja esseeküsimused tuleb vastajat informeerid, kui palju aega ta võiks kulutada ühe ja palju teise osa peale. Seda võib teha nii suuliselt kui ka kirjutada testi alguses.
Testi koostamise juures tuleb vältida olukorda, kus vastajad saavad ise küsimusi valida. Sageli antakse vastajale ette rohkem küsimusi, kui ta suudab vastata ning ta peab valima teatud arvu küsimusi, millele vastata. Kuna esseeküsimustega testides on suhteliselt vähe küsimusi, võib tekkida olukord, kus iga vastaja demonstreerib erinevaid õpitulemusi.