Kõrvutamisülesanded

Kõrvutamisülesanded  koosnevad kahte veergu paigutatud objektidest (sõnad, arvud, pildid või sümbolid). Õppur peab esimese veeru objektile seadma vastu objekti teisest veerust. Esimeses veerus olevaid valikuid, millele hakatakse paarilist leidma, nimetatakse eeldusteks (premises) ja teises veerus olevaid valikuid vastusteks (responses).  On soovitav, et ühes veerus oleks rohkem elemente, kui teises, nii, et üks või enam objekti jääks vastuseta. Küsimuses kasutatavad eeldused peavad olema  homogeensed ning neile peavad usutavalt sobima kõik vastused.

Tüüpiliselt saab kõrvutamisülesandega mõõta õppurite lihtsal assotsiatsioonil rajanevaid faktilisi teadmisi. Kui õpieesmärkides rõhutatakse oskust ära tunda seost kahe asja vahel ning on piisaval hulgal homogeenseid eeldusi ja vastusi, on see tüüp sobivaim. Kõrvutamisülesandeid  võib kasutada mitmel erineval viisil, näiteks kõrvutades kuupäeva ja ajaloolist sündmust; terminit ja definitsiooni; reegleid ja näiteid; autoreid  ja raamatuid; pilte ja sõnu  jne.

iDevice ikoon Küsimuste näited:

Allpool paremas tulbas on antud programmiakna ülaservas olevad nupud ning vasakus veerus tegevused. Kirjutage iga nuppu ette talle vastava korralduse ees olev number.

 

1.  Sulgemine

2.  Avamine

3.  Maksimaliseerimiseks

4.  Minimaliseerimine

5.  Suuruse taastamiseks


iDevice ikoon Küsimuste näited:

Üheks kõrvutamisülesannete alamtüübiks on ümberpaigutusülesanded. Nendes on antud tegevused, mis tuleb teatud tunnuse alusel õigesse järjekorda seada.

Paigutage lõigu kopeerimise tegevused õigesse järjekorda. Kirjutage tegevuste ees olevatesse kastidesse vastavad numbrid:

  • märgistan soovitud teksti lõigu
  • viin kursori soovitud kohale
  • valin menüüst Edit korralduse Paste
  • valin menüüst Edit korralduse Copy

iDevice ikoon Eelised
Kõrvutamisülesannete üheks eeliseks on nende kompaktsus, mis teeb võimalikuks mõõta suurt hulka faktilist materjali suhteliselt lühikese aja jooksul. Kõrvutamisülesandeid on suhteliselt lihtne konstrueerida, kuigi võrreldes alternatiivvastusega küsimusega nõuab see rohkem oskusi ja teadmisi.  Automaatse testimise korral ei nõua küsimused lisa pingutusi ning punktide andmine on lihtne.

iDevice ikoon Puudused
Kõrvutamisülesandeid on küll lihtne konstrueerida, kuid sellise homogeense materjali leidmine, mis sobiks kasutada küsimuses, ei ole nii lihtne.

iDevice ikoon Küsimuste konstrueerimine

Kõrvutamisülesande konstrueerimisel tuleb kasutada homogeenseid loetelusid, sest need vähendavad huupi äraarvamise võimalust. Veergudes olevad loetelud peavad (võiksid) olema erinevate pikkustega, kuid samas tuleks vastajat instrueerida, kas iga vastust võib kasutada ainult üks kord või mitu korda. Ühel eeldusel ei tohiks olla  liiga palju õigeid vastuseid. Kui veerud on võrdsed on õpilastel võimalik tuletada osad seosed.

Mõlemas veerus olevad punktid peaksid olema sõnastatud lühidalt ning lühemad vastused peaks paiknema paremal. Vastaja loeb esmalt ära pikema eelduse ning siis on tal võimalik kiirelt otsida õige vastus. Kui veerud oleks vahetatult, siis oleks vastuse otsimine aeganõudev ning eeldus võib vastuste lugemise ajal meelest minna.

Vastuste veerus olev info peab olema loogilises järjekorras nt sõnad tähestikulises ja arvud kasvavas järjekorras, sest see hõlbustab vastajal vastuse leidmist. Iga küsimuse ees peab olema ka juhend, kus on öeldud, mis on ühes veerus, mis teises ja kuidas seost tuleb näidata. Selline seletus hoiab kokku testimise aega.