Testimine e-õppes
Hindamise liigid
Hindamisprotseduure võib liigitada mitmeti, olenevalt sellest, mis aspektist neid vaadata.
Testid ja teised hindamisprotseduurid võib vastavalt mõõtmise olemusele jagada kaheks - maksimaalse tegevuse mõõtmine (measures of maximum perfomance) ja tüüpilise tegevuse mõõtmine (measures of typical perfomance).
Maksimaalse tegevuse mõõtmise kategooriasse kuuluvad need protseduurid, mis määravad kindlaks hinnatava oskusi. Seda tüüpi protseduurid mõõdavad, kui hästi õppija demonstreerib oma teadmisi ja oskusi, kui ta on motiveeritud võimalikult kõrget tulemust saama. Lühidalt, hindamistulemus näitab, mida õppija on võimeline tegema, kui ta toob esile oma parimad küljed. Sellesse kategooriasse kuuluvad sobivus- (aptitude test) ja saavutustestid (achievement test). Sobivustest on peamiselt mõeldud mõne tulevikus toimuva õpitegevuse edu ennustamiseks. Näitena võiks siin tuua akadeemilise võimekuse testi, mis on mõeldud inimese kognitiivsete võimete ja/või teadmiste mõõtmiseks, mille põhjal saab prognoosida tulevast õppeedukust. Saavutustest on mõeldud mingi toimunud õpitegevuse edukuse astme määramiseks. Nende kahe testitüübi vaheline erinevus seisneb pigem testi tulemuste kasutamises kui testide sisus..
Tüüpilise tegevuse mõõtmise klassi kuuluvad protseduurid, mis mõõdavad inimese tüüpilist käitumist. Selle tüübi protseduurid on keskendunud probleemidele, mida indiviidid pigem tahaksid teha, kui mida nad suudavad teha. Meetod on loodud selleks, et hinnata huve, suhtumist, kohanemist ja erinevaid iseloomu omadusi. Siin on rõhk enam vastuste esinduslikkusel kui punktiarvestusel. Sellesse kategooriasse kuuluvad ankeedid (questionnaire), intervjuud (interview) ja hinnangud (rating) ja erinevad vaatlemistehnikaid (observvational technique). Kui eelpool toodud tehnikaid kasutada üksinda, siis ei paku need adekvaatset infot tüüpilise käitumise hindamiseks. Selleks, et õpetajal oleks võimalik teha täpsemaid otsuseid õppijate edusammude ja muutuste kohta, tuleks erinevate testide tulemusi kombineerida.
Teste ja teisi hindamise protseduure võib liigitada ka vastavalt nende kasutamisotstarbele õpetamise ajal - asukoha hindamine (placement evaluation), formatiivne hindamine (formative evaluation), diagnoosiv hindamine (diagnostic evaluation) ja summatiivne hindamine (summative evaluation).
Testid ja teised hindamisprotseduurid võib vastavalt mõõtmise olemusele jagada kaheks - maksimaalse tegevuse mõõtmine (measures of maximum perfomance) ja tüüpilise tegevuse mõõtmine (measures of typical perfomance).
Maksimaalse tegevuse mõõtmise kategooriasse kuuluvad need protseduurid, mis määravad kindlaks hinnatava oskusi. Seda tüüpi protseduurid mõõdavad, kui hästi õppija demonstreerib oma teadmisi ja oskusi, kui ta on motiveeritud võimalikult kõrget tulemust saama. Lühidalt, hindamistulemus näitab, mida õppija on võimeline tegema, kui ta toob esile oma parimad küljed. Sellesse kategooriasse kuuluvad sobivus- (aptitude test) ja saavutustestid (achievement test). Sobivustest on peamiselt mõeldud mõne tulevikus toimuva õpitegevuse edu ennustamiseks. Näitena võiks siin tuua akadeemilise võimekuse testi, mis on mõeldud inimese kognitiivsete võimete ja/või teadmiste mõõtmiseks, mille põhjal saab prognoosida tulevast õppeedukust. Saavutustest on mõeldud mingi toimunud õpitegevuse edukuse astme määramiseks. Nende kahe testitüübi vaheline erinevus seisneb pigem testi tulemuste kasutamises kui testide sisus..
Tüüpilise tegevuse mõõtmise klassi kuuluvad protseduurid, mis mõõdavad inimese tüüpilist käitumist. Selle tüübi protseduurid on keskendunud probleemidele, mida indiviidid pigem tahaksid teha, kui mida nad suudavad teha. Meetod on loodud selleks, et hinnata huve, suhtumist, kohanemist ja erinevaid iseloomu omadusi. Siin on rõhk enam vastuste esinduslikkusel kui punktiarvestusel. Sellesse kategooriasse kuuluvad ankeedid (questionnaire), intervjuud (interview) ja hinnangud (rating) ja erinevad vaatlemistehnikaid (observvational technique). Kui eelpool toodud tehnikaid kasutada üksinda, siis ei paku need adekvaatset infot tüüpilise käitumise hindamiseks. Selleks, et õpetajal oleks võimalik teha täpsemaid otsuseid õppijate edusammude ja muutuste kohta, tuleks erinevate testide tulemusi kombineerida.
Teste ja teisi hindamise protseduure võib liigitada ka vastavalt nende kasutamisotstarbele õpetamise ajal - asukoha hindamine (placement evaluation), formatiivne hindamine (formative evaluation), diagnoosiv hindamine (diagnostic evaluation) ja summatiivne hindamine (summative evaluation).
Asukoha hindamine
Asukoha hindamist kasutatakse õppurite teadmiste kindlaks määramiseks
õpetuse alguses. Hindamise eesmärgiks on kindlaks määrata õpetuse
järjekord ja õpetuse viis, mis on enam sobilikumad igale õppurile.
Asukoha hindamine on eriti oluline õppetöö individualiseerimise jaoks.
Tüüpiliselt on vaatluse all järgmised küsimused:
Asukoha hindamiseks kasutatakse valmisolekuteste (readiness test), sobivuse teste (aptitude test), kursuse eesmärkidel põhinevaid eelteste (pretest), vaatluseid (observational technique).
- Kas õppijal on olemas teadmised ja oskused, mis on vajalikud õpingute alguses? Näiteks, kas algajal arvutikasutajal, kes soovib õppida tabeliarvutuse kursusel, on olemas minimaalsed teadmised arvutikäsitsemisest või mitte.
- Kas õppijal osa õpingute programmist on juba enne õppima asumist omandatud? Eriti oluline on see täiskasvanute õpetamisel. Kui õppuril on osalised teadmised olemas, võib ta mõne peatüki vahele jätta või kui ta valdab teemat võib ta kohe minna järgmisele kursusele.
- Millised on õpilaste huvid, tööharjumused ja isikuomadused? Kas õpilasele sobib rohkem töö rühmas või iseseisev töö; kas ta oskab oma aega planeerida või mitte jne. Kaugkoolitus sobib iseseisvatele ja kõrge enesedistsipliiniga õppuritele.
Asukoha hindamiseks kasutatakse valmisolekuteste (readiness test), sobivuse teste (aptitude test), kursuse eesmärkidel põhinevaid eelteste (pretest), vaatluseid (observational technique).
Formatiivne hindamine
Formatiivne hindamine on õpetamise osa:
küsimuste ja ülesannete komplekt, selleks et aidata õppijal
efektiivselt õppida, aga mitte määrata kindlaks kursuse tulemust.
Formatiivset hindamist kasutatakse õppeprotsessi jälgimiseks õpetuse
ajal. Selle eesmärk on anda pidevat tagasisidet õppimise edukuse ja
ebaõnnestumise kohta nii õppijale kui ka õppejõule. Õppijale pakub
tagasiside eduka õppimise kindlustunnet ja toob välja spetsiifilised
õpivead, mida tuleks parandada edaspidi. Õpetaja jaoks on selline
tagasiside eelkõige vajalik selleks, et ta saaks korrigeerida oma
õpetust. Formatiivse hindamisel kasutatakse sageli meisterlikkuse teste (mastery test),
mis pakuvad otsest mingi õpetuse osa õpitulemuse mõõtmist.
Vaatlustehnikad on kasulikud õppeprotsessi jälgimiseks – õpilaste
edenemise ja õppimisvigade äratundmiseks. Kuna formatiivne hindamine on
suunatud õppeprotsessi parandamiseks, siis selle tulemusi tüüpiliselt
ei kasutata kursuse lõpuhinde panemisel.
Diagnoosiv hindamine
Diagnoosivat hindamist kasutatakse
õpiraskuste diagnoosimiseks õpetamise ajal. Diagnoosiv hindamine on
väga spetsiifiline protseduur ning see võtab vaatluse alla püsivad ja
korduvad õpiraskused, mis ei leidnud lahendust pärast formatiivset
hindamist. Kui tõmmata analooge meditsiiniga, siis formatiivne
hindamine pakub esmaabi lihtsa õpiprobleemiga tegelemiseks ja
diagnoosiv hindamine otsib nende õpiprobleemide aluseks olevaid
põhjuseid. Diagnoosiv hindamine on laiahaardelisem ja detailsem kui
formatiivne hindamine. Diagnoosiva hindamise peaeesmärk on määrata
kindlaks õpiprobleemide püsivad põhjused ja tuua välja nende
parandamiseks võimalikud tegevused.
Summatiivne hindamine
Summatiivset hindamist kasutame õppija
esituse üldise taseme kindlaks määramiseks kursusel – vahenditeks
küsimused ja ülesanded, hinded ja punktid. Summatiivse hindamise
peaeesmärk on hindepanek või õpilaste teadmiste kinnistamine. Seda
kasutatakse õppurite teadmiste hindamiseks pärast õpetamist.
Summatiivne hindamine toimub tüüpiliselt kursuse (või selle mingi osa)
lõpus. Summatiivset hindamist kasutatakse selleks, et kindlaks määrata,
millises ulatuses on õpieesmärgid saavutatud. Seda kasutatakse
peamiselt kursuse hinde panemisel või tõendamiseks, et õpilane on
omandanud kavandatud õpitulemused. Summaktiivsel hindamisel kasutatavad
tehnikad määratakse kindlaks õpieesmärkidega, aga tüüpiliselt on need
õpetaja enda tehtud ainetestid, erinevat tüüpi tegevuste hinded
(laboratoorsed tööd, suulised vastused) ja produktide hindamine
(joonistused, uurimustööd). Olgugi, et summaktiivse hindamise
peaeesmärk on hindepanek või õpilaste teadmiste kinnitamine, pakub see
informatsiooni kursuse eesmärkide ja efektiivsuse kohta.