Õpieesmärgid

iDevice ikoon

Our plans miscarry because they have no aim. When a man does not know what harbor he is making for, no wind is the right wind.

Seneca


Eelnevalt vaatasime mida ja kuidas hinnata. Hea õpetamise üheks esimeseks sammuks loetakse õpieesmärkide sõnastamist - soovitavate õpitulemuste defineerimist. See samm on ka oluline õppurite hindamise seisukohast.

Õpieesmärke on vaja, et
  • varustada õppeprotsess suundadega (selgelt määratud õpitulemused);
  • informeerida teisi õpetamise kavatsustest (õppuritele, lastevanematele, avalikkusele, kolleegidele);
  • luua baas õpilaste hindamiseks (kirjeldada tegevused, mida mõõdetakse)

Õpieesmärkide sõnastamisel tuleb tähelepanu pöörata õpetamise erinevatele aspektidele. Õpieesmärk peab olema selgelt ja lühidalt formuleeritud oskus või tegevus, mida oodatakse, et õppur peale õpinguid oskab teha. Õpieesmärk peab sisaldama tegusõna, mis üksikasjalikult esitab õpitulemuse. Samuti peab tegusõna olema jälgitav st. kaks või enam õppejõudu on nõus, et õppur demonstreeris või ei demonstreerinud temale seatud oskusi.

Õpieesmärke ei tohiks sõnastada läbi
  1. õpetaja tegevuse;
  2. õpiprotsessi;
  3. kursuse sisu;
  4. kahe objekti.

Õppieesmärkide sõnastamisel tuleks esmalt sõnastada kursuse üldised eesmärgid ning siis ka väiksemad eesmärgid, mis on vajalikud üldise eesmärgi saavutamiseks.

Kasulik on sõnastada eesmärgid ka iga kursuse õppetüki kohta eraldi. Eesmärke sõnastades kasuta väljendeid: paika panema, kirjeldama, selgitama, järjestama, hindama, eraldama, eristama, analüüsima, kokku võtma, võrdlema, lisama, hinnangut andma, demonstreerima jne.

Selleks, et eesmärkide kirjutamine oleks lihtsam peaks õppejõud endalt pidevalt küsima – mida peavad õpilased olema võimelised tegema kursuse või õppetükki lõpus ning mida ei suutnud nad teha enne õppeprotsessi? Iga eesmärk peaks algama tegusõnaga, jättes ees ära fraasi “Õpilane peab olema võimeline … “.

iDevice ikoon Näide 1:
Õppija peab olema võimeline …
  1. konstrueerima aritmeetika ja loogika valemeid MS Excelis;
  2. kasutama funktsioone MS Excelis;
  3. kopeerima valemeid ja funktsioone MS Excelis;

iDevice ikoon Näide 2:

Kursuse eduka lõpetamise järel õppijad: 

  • Oskavad koostada oma kursusust kasutades e-õppe tehnilisi võimalusi sh
    • luua hästi kujundatud ja õppijate eripärasid arvestavaid õppematerjale õpikeskkonnas või mõne kursuse sisu loomise programmiga;
    • koostada oma kursuse avalehte, infolehte, õpijuhist, ainekava, teste;
    • kavandada õpikeskkonna suhtlusvahendite kasutamist õpikeskkonnas;
  • kavandada ja luua oma õppetöö vajadustele vastavat e-kursust või e-toega kursust sh
    • kirjeldada oma kursust, mis vastaks õppijate eripäradele;
    • defineerida pedagoogiliselt korrektseid õpieesmärke;
    • luua kursusele õpijuhendit ja ainekava;
    • kavandada kursusele pedagoogiliselt hästi läbimõeldud õppematerjale ja teste.