AVALEHT Sissejuhatus I osa MÖÖBLI REMONDI JA RESTAUREERIMISE LIIGID Mööbli vigastused ja nende põhjused Mööbli remondi ja uuendamise liigid Restaureerimise liigid ja meetodid II osa MATERJALID Puitmaterjalid Liimmaterjalid Materjalid viimistluskatete remondiks ja uuendamiseks Materjalid mööbli pehmete osade remondiks III osa TÖÖRIISTAD JA SEADMED Käsitööriistad ja abinõud käsitsi töödeks Elektrikäsitööriistad Töökodade sisustus IV osa MÖÖBLI KONSTRUKTIIVSETE OSADE TAASTAMINE Ettevalmistustööd Seotiste tugevdamine ja taastamine Massivdetailidest mehaaniliste vigastuste kõrvaldamine Pealistuse defektide kõrvaldamine V osa DEKORATIIVSETE OSADE TAASTAMINE Mosaiikkaunistused Nikerdamine Metallist katteosad VI osa VIIMISTLUSKATETE REMONT JA RESTAUREERIMINE Läbipaistev viimistlus Läbipaistmatu viimistlus VII osa PEHME MÖÖBLI OSADE REMONT JA RESTAUREERIMINE Pehme mööbli osade liigid ja toodete klassifikatsioon Punutud istmega tooli restaureerimine Poolpehme istmega tooli restaureerimine Pehme tooli restaureerimine Restaureeritud mööbli hoidmine |
Pehme tooli
restaureerimine Pehmete
toolide iseärasus on vedrude olemasolu. Et kindlustada vetruvus ja
pidev kuju
remonditaval pehmel osal – on vajalik vedrude ümbersidumine s.t.
kinnitamine
teatud asendis. Koonusvedrude ümbersidumine tuleb teostada nii, et
nende rõngad
kokku vajumisel ei puutuks kokku üksteisega, võiksid vabalt
ja hääletult kokku
suruda ja sirgeneda. Koonusvedrude
ümbersidumisel kasutatakse äärisaasasid,
lihtsaid ja kahekordseid silmussõlmi (joon.31 a).
Ümbersidumise puhul (süvisega
punumine) sidumisnöör ääristatakse (tehakse
silmused) vedru traadi ümber,
saades liikuvad sõlmed, mis lubab vedrusid kokku vajutada ja
paigaldada neid
vajalikku asendisse. Vedrud, mis on paigutatud servadel, surutakse
kokku 2/3 ,
keskmised ½ nende normaalsest kõrgusest. Ääris
ümber sidumist teostatakse
vedrudel toote vastaspoolelt enda suunas. Algul surutakse kokku
kõik vedrude
ristised read, siis – pikiread.
Vedrude asend
kinnitatakse sõlmelise punumisena, mille puhul
sidumisnöör seotakse vedrude keerdude külge liikumatu
lihtsa või kahekordse
silmussõlmega. Sidumisnööri otsad kinnitatakse istme
raami külge. Kokkusurumine
ja sõlmpunumine teostatakse kas
sidumisnööriga kahe kordse pikkusega tagasikäiguga
või sidumisnööri lõigetega,
kokkupandud kahekordselt, kaheks läbikäiguks ühes
suunas. On olemas erinevaid
skeeme koonusvedrude sidumiseks vastavalt toote konstruktsioonile,
vedrude
arvule ja mõõtmetele. Harilikult vedrud seotakse risti,
pikiti ja diagonaalsuundades
ja kinnitatakse igat vedrut kaheksa sõlmega (joon.31 b).
Mõningatel juhtudel
kasutatakse sidumist ainult risti ja pikisuunas nelja sõlmega
vedrude
kinnitamist. Seejuures tehakse vahepealset sidumist ühe või
kahe sidumisnööriga
vedruridade vahel (joon.31 c d). Istmetele
eesmise käigu äärisega ülemistele keerdudele
vedrude eesmise ja küljeridadele välimiselt poolt seotakse
sidumisnööriga
metallvarras diameetriga 5…6 mm. Vedrutuse pehme
osa taastamist on näidatud tooli istme restaureerimisel
saksa biidermeieri stiili töö näitel. Toodud näites
on kasutatud lihtsat vedrude
sidumise viisi. Antud juhul iste – pehmeäärisega eesmise
käigu äärisega,
vedrusid on täiendatud metallvardaga raamikujuliselt. Kui istmes on
kasutatud vedrusid, siis vastavalt nendest
sõltub rihmade kõrgus, mida kasutatakse elastse alusena,
kinnitatakse
erinevalt: madalate vedrudega, neid lüüakse kinni sarje
ülemisele servale;
kõrgetel – alumistele (sel juhul vedrud osutuvad asuma
sarjevöö seespool). Antud
juhul vedrud mitte eriti suurte mõõtmetega – rihmad
kinnitatakse raami ülaserva
võtetega, mida on kirjeldatud eelpool. Vedrud
paigaldatakse rihmadele sellisel viisil, et nende
ülemised otsad, kuhu on sõlmed, oleksid pööratud
istme tsentrisse (joon.32 a).
Igat vedrut õmmeldakse peene sidumisnööriga rihmade
külge kolmes neljas alumise
rõnga punktis. Selleks kasutatakse kõverat nõela
ja pikka sidumisnööri, mida ei
katkestata ühelt vedrult teisele üleminekul. Peale seda kui
on õmmeldud viimane
vedru, sidumisnöör kinnitatakse tõmmitssõlmega
ja lõigatakse üleliigne ära.
Sidumisnööri
otsad kinnitatakse tooli külgsarje serva
külge papinaeltega, selleks nööri otsad keerutatakse
mitte veel sisselöödud naelte
ümber poolteist ringi ja kinnitatakse nad, siis lüüakse
naelad (joon.32 b)
lõpuni sisse. Samasugusel viisil kinnitatakse nöörid
tagasarjele, arvestades iga
rea vedrude tsentrit. Ühe
nööriotsaga tehakse vajumisega punumisi, tehes
äärissõlmed kõikide vedrude ülemistel
rõngastel risti ja pikisuunas. Nööri
otsad peale vedrude vajutust kinnitatakse naeltega vastaspoole sarjel. Teise
nööriotsaga samas korras seotakse silmussõlmedega
äärissõlmede kohtades ja iga vedru keskel
üheaegselt sidudes varbraami välimiselt
poolt (joon.32 c). Siis tehakse vahepealne põimimine. Seejuures
on vajalik
jõuda selleni, et kõik nöörid oleksid
ühtlaselt pingul, et mitte üks nöör
põimimisel
ei lõdvestuks järgmise nööriga. Nöörid
(sidumisnöörid) peavad olema tugevalt
pingutatud ning sõlmed kõvasti seotud. Järgmine
operatsioon – vedruploki katmine kattekangaga
(kotiriie), mida lüüakse sarjede ülemistele servadele
papinaeltega mõõtmetega
2x20 mm või polstrinaeltega mõõtmetega 1,8x20 mm
sammuga mitte vähem kui Laiali laotatud
hobusejõhv kaetakse teise kihi
kattekangaga, mida traageldatakse kotiriide külge, kattes vedrud
või ajutiselt
kinnitatakse papinaeltega sarjede külge. Peale seda
õmmeldakse kattekiht läbi,
lõpetades kattekangaste vahel, kaheotsalise nõela abil
algul pikiäärt kaugusega
servast 150…160 mm ja siis istme keskelt (joon.32 e). Teppimise samm
peab olema
200…220 mm. Peale kattematerjali läbiõmblemist
tõmmatakse naelad välja (mis
ajutiselt kinnitasid vaheriiet) ja täiendavalt laotakse tema alla
tihe kiht polstrimaterjali
äärise moodustamiseks. Siis kattekiht pingutatakse ja
lüüakse lõplikult kinni
polstrinaeltega 2x20 mm sammuga 40…45 mm. Sõlmed peavad
seejuures olema
hoolikalt viimistletud ja tasandatud ja läbi õmmeldud
sidumisnööriga. Ettevalmistatud
äärised õmmeldakse läbi (tepitakse) nagu
on näidatud (joon.32 g), kaasa haarates ka esimesed keerud ja
traadi sidumise
vedrude äärmistes ridades. Teppimise samm on 20…25 mm.
Tepitud ääris peab olema
tasane, tugev, ilma kuhjatiste ja rippes olevana. Edasi laotakse
istmele vatikiht ning sellele puuvillriie või
bjass, mida pingutatakse tugevalt ja õmmeldakse äärise
külge niitidega või
lüüakse kinni polstrinaeltega. Peale seda toode
viimistletakse lõplikult ja
siis tõmmatakse iste üle pealistuskangaga. Pealistuskangas
peab olema
pingutatud pehmele osale pidades kinni joonise sümmeetriast, ilma
kortsudeta ja
viltususeta, ümber keerates servadel ja kindlalt kinnitatud
karkassi külge
polstrinaeltega sammuga 20…30 mm, ilma allakeeramiseta
külgeliimitud servadele.
Pealistuse äär kaetakse dekoratiivse ääristusega.
Restaureeritud tool on näidatud
joon.33.
|