AVALEHT Sissejuhatus I osa MÖÖBLI REMONDI JA RESTAUREERIMISE LIIGID Mööbli vigastused ja nende põhjused Mööbli remondi ja uuendamise liigid Restaureerimise liigid ja meetodid II osa MATERJALID Puitmaterjalid Liimmaterjalid Materjalid viimistluskatete remondiks ja uuendamiseks Materjalid mööbli pehmete osade remondiks III osa TÖÖRIISTAD JA SEADMED Käsitööriistad ja abinõud käsitsi töödeks Elektrikäsitööriistad Töökodade sisustus IV osa MÖÖBLI KONSTRUKTIIVSETE OSADE TAASTAMINE Ettevalmistustööd Seotiste tugevdamine ja taastamine Massivdetailidest mehaaniliste vigastuste kõrvaldamine Pealistuse defektide kõrvaldamine V osa DEKORATIIVSETE OSADE TAASTAMINE Mosaiikkaunistused Nikerdamine Metallist katteosad VI osa VIIMISTLUSKATETE REMONT JA RESTAUREERIMINE Läbipaistev viimistlus Läbipaistmatu viimistlus VII osa PEHME MÖÖBLI OSADE REMONT JA RESTAUREERIMINE Pehme mööbli osade liigid ja toodete klassifikatsioon Punutud istmega tooli restaureerimine Poolpehme istmega tooli restaureerimine Pehme tooli restaureerimine Restaureeritud mööbli hoidmine |
Nikerdamine Kõigist
tislerimööbli toodete dekoreerimise liikidest, mida vanasti
kasutati, oli
nikerdamisel juhtiv koht. Mööbli, pildi ja peegliraamid,
puidust valgustite
kaunistamiseks kasutati kõigile tuntud nikerdamise viise –
tasapinnaliste
väljalõigetega ja reljeefset, azuurset ja pealepandavat,
kõrgreljeefset ja skulptuurset. Nikerduse
tegemiseks kasutati erinevaid puiduliike. Keeruline
reljeefne ja skulptuurnikerdust teostati kõige sagedamini
pärnast või kasest ja
viimistleti siis kuldamisega. Pealepandavaid suuri nikerdusi teostati
pärnast,
väikseid – vahtrast, kasest, pöögist, pirnist. Neid
samuti viimistleti kuldamisega.
Väärispuidust mööblil (pähklist, punasest
puust, karjala kasest) nikerdust
teostati samast puiduliigist ja viimistleti läbipaistvate lakkide
või
polituuridega. Kuni XIX
sajandi keskele nikerdustöid teostati ainult käsitsi.
Nikerdus käsitööriistadeks olid kõverad ja
vineerisaed, tapipeitlid, tisleripeitlid,
puurid, rasplid ja viilid, haagikujulised lõikurid,
poolümarad peitlid, vermimistemplid. XVII – XIX
sajandi väärtuslike kunstitoodete
restaureerimine, kaunistatud nikerdustega, on keeruline ja
vastutusrikas töö,
mida teevad spetsialistid – nikerdajad restauraatorid. Nikerdus nagu ka
mosaiik
teenib autori mõtte kehastust. Iga meister täitis seda
endapäraselt, isegi kui
toote ja d koori projekteeris arhitekt. Restaureerimisel on soovitav
säilitada see
omapärasus. Nikerduse
põhilised vigastused: killud, lõhed ja kaotused
– need on rohkem või vähem tähenduslikud. Killud
parandatakse, liimides eelnevalt tasandatud pinnale
puidu tüki kese samast puiduliigist ja sama puidukiudude suunaga,
millele siis antakse
vajalik kuju. Praod, väljarebitud kohad, muljutised parandatakse
pahteldamise
või vahetükkidega samast puiduliigist. Kaotatud osad
taastatakse otseste
analoogide olemasolul sellel tootel või teisel sellest
mööbli garnituurist. Kaotuse
taastamisel enam levinud lihtne juhtum –
pealepandav nikerdus, näiteks tooli seljatoel (joon. 25). Algul
mõõdetakse hoolikalt
ja joonistatakse olemasolev osa, analoogiline või kaotatule
sümmeetriline. Siis
tehakse šabloon, mis kordab nikerduse kontuuri plaanil. Võib
samuti voolida
reljeef plastiliinist, et paremini tunnetada tema kuju. Tehakse toorik
tervest
ilma oksteta puidust (antud juhul pärnast) niiskusega mitte rohkem
kui 8%.
Tooriku mõõtmed peavad ületama detaili
mõõtmed. Ta peab ole ma
hoolikalthööveldatud, siis saetud kontuuri järgi
väikeste töötlemisvarudega. Toorik
liimitakse tisleri või kummiliimiga tasase laua
või plaadi külge, pannes vahele õhukese paberi ja
viies toorikule nikerduse
joonise. Sisse lõigatakse ja maha lõigatakse kontuuride
liistakud poolümarate
erinevate kumerustega peitlitega, siis töödeldakse reljeefi
(algul jämedamalt,
siis peenemalt) ja puhastatakse teda lihvpaberitega. Valmis nikerdus
võetakse
maha ja puhastatakse paberist, siis viimistletakse nikerdust ja peale
seda
liimitakse ta viimistletud tooli seljatoele. Mahukate
nikerdusosade või detailide taastamiseks,
näiteks, nikerdatud jalal (joon. 26), neid
mõõdetakse ja tehakse tooriku šabloon,
mis võib koosneda ühest või mitmest liimitud puidu
tükkidest (antud juhul
kahest). Šabloon tehakse õhukesest vineerist või paksust
kartongist, peab omama
töötlemisvarusid detaili pinna lõplikuks
töötlemiseks. Ta pannakse ette
valmistatud prussikule ja joonistatakse kuju peale. Toorik saetakse
välja
lintsael või vineerisaega. Peale seda
nikerdustööriistadega (peitlid, noad, rasplid)
viiakse toorik kuni vajaliku kujuni, samal ajal pidevalt kontrollides
mõõtmeid originaali
järgi rohkem iseloomulikemates kohtades. Kui nõutud kuju on
saadud, ühendatakse
konsooli moodustamiseks varem välja lõigatud tükk.
Teda võib lihtsalt liimida
tasasele lõikele, kuid parem on tugevdada ühendust
tüüblitega. |