AVALEHT Sissejuhatus I osa MÖÖBLI REMONDI JA RESTAUREERIMISE LIIGID Mööbli vigastused ja nende põhjused Mööbli remondi ja uuendamise liigid Restaureerimise liigid ja meetodid II osa MATERJALID Puitmaterjalid Liimmaterjalid Materjalid viimistluskatete remondiks ja uuendamiseks Materjalid mööbli pehmete osade remondiks III osa TÖÖRIISTAD JA SEADMED Käsitööriistad ja abinõud käsitsi töödeks Elektrikäsitööriistad Töökodade sisustus IV osa MÖÖBLI KONSTRUKTIIVSETE OSADE TAASTAMINE Ettevalmistustööd Seotiste tugevdamine ja taastamine Massivdetailidest mehaaniliste vigastuste kõrvaldamine Pealistuse defektide kõrvaldamine V osa DEKORATIIVSETE OSADE TAASTAMINE Mosaiikkaunistused Nikerdamine Metallist katteosad VI osa VIIMISTLUSKATETE REMONT JA RESTAUREERIMINE Läbipaistev viimistlus Läbipaistmatu viimistlus VII osa PEHME MÖÖBLI OSADE REMONT JA RESTAUREERIMINE Pehme mööbli osade liigid ja toodete klassifikatsioon Punutud istmega tooli restaureerimine Poolpehme istmega tooli restaureerimine Pehme tooli restaureerimine Restaureeritud mööbli hoidmine |
DEKORATIIVSETE
OSADE TAASTAMINE
Mosaiikkaunistused Inkrustatsioon
ja intarsia. Inkrustatsioon – see on
puitesemete kaunistamine sisselõigetega teistest materjalidest
(luu, pärlmutter,
värvilised metallid, kivid), mis lõigatakse välja
erinevate kujudena plaadikestena
ühetasaselt kaunistatavale pinnale. Kuigi inkrusteerimise kunst on
tuntud
vanast ajast, tooteid, mis on dekoreeritud selle tehnikaga on
vähe. See harv ja
kallis kaunistamine, nõudes restaureerimisel eriti hoolikat ja
tähelepanelikku
suhtumist. Indarsia – see
on puittoodete inkrusteerimine puitplaadikestega, erinedes alusest
värvuse ja
tekstuuri poolest. Intarsia tegemise tehnika on see sama, mis
inkrusteerimisel,
tema restaureerimise võtteid on kirjutatud allpool. Inkrusteeritud
esemetel peale üldiste vigastuste (konstruktsioonide
nõrgenemine, praod, killud, muljutised) võivad olla
defektid inkrustatsiooni
lahtitulnud või kaotatud osade näol, mida on
hädavajalik taastada. Dekoori
taastamise põhimõtteid võib demonstreerida toote
näitel,
mis on inkrusteeritud luuga. Sarnaste
toodete restaureerimist alustatakse pinna
puhastamisest, osade eemaldamisest – mis kergelt on pesades kinni,
desinfitseerimisest
ja konserveerimisest juhul kui puidul on putukvigastused. Siis
remonditakse
konstruktsioon (parandatakse praod, mõlgid, laastud), peale seda
alusta takse
dekoori taastamist. Süvendid
alusel puhastatakse vanast liimist skarpelliga, püüdes
mitte vigastada suurte süvendite põhjas tehtud täkkeid. Tootelt
võetud vahetükid puhastatakse mustusest ja vanast
liimist; de koori kaardunud osad pehmendatakse niisutamisega kanges
äädik- või
fosforhappes ja aetakse sirgeks surve all pressis. Kaotatud osade
taastegemiseks kasutatakse suurte sarvloomade luid. Luu peab olema
rasvast
puhas keetmise teel 2…3 tundi kaltsineeritud sooda lahuses (7…12 g
soodat Õhukeste
plaadikeste saamiseks surutakse luu kruustangide
vahele, millel on puidust pakid, kokku ja saetakse peeneteralise
raamsaega. Plaadikeste
fassaadpinda tasandatakse kaaplehega ja lihvpaberitega erinevate
teralisustega
(jämedamast – peeneteraliseni). Vajaliku
kontuuriga vahetüki saamiseks tehakse lõikemudel.
Selleks kaotatud koha peale asetatakse leht õhukest valget
paberit, sellele –
kopeerpaber ja teine leht paberit. Skarpelli servaga tõmmatakse
süvendi
servasid mööda ja saadakse esimesel paberilehel kontuuri
jälg. Lõigatakse välja
nii, et must joon jääks sissepoole ja kleebitakse luust
plaadikesele. Vahetükki
saetakse välja vineerisaega, kasutades õhukest saagi
metalli jaoks, hoolikalt aidatakse
järele pesasse, töödeldes tema servasid ja alumist pinda
nii, et ta läheks
tihedalt pesasse ühetasaselt tasapinnaga. Vahe tüki alumisele
poolele puiduga paremaks
haakumiseks tehakse viltuse võrgu kujulised sälgud. Vahetükkide
esipinda poleeritakse pimsipulbriga, mis on
veega segatud ja väiksemad kriimustused eemaldatakse vildiga –
need, mis
lihvpaberiga. Loomade luud valguse toimel omandavad ebameeldiva kollaka
varjundi, siis teda valgendatakse 30% vesinikülihapendi lahusega,
aga vana luu
värvuse ühtlustamiseks kasutatakse tee keedust. Töö
teostatakse valmis
vahetükkidel. Vahetükid
liimitakse peale tisleriliimiga. Väikeste
puuduste täiteks võib kasutada pahtlit, mis on tehtud PVA
veega segatult (1:1),
millele lisatakse alabastrit kuni kooretaolise konsistentsi saamiseni.
Liigne
liim ja pahtel eemaldatakse peale kuivamist skarpelli ja niiske
tampooniga. Luust
kaunistusi tihti graveeriti. Graveeringute
taastamine on keeruline ja vastutusrikas ülesanne. Kui on
säilinud analoogiline
vahetükk siis graveerimise joonis tuuakse sellelt üle kalkale
ja siis uuele
detailile. Kui analoogilist vahetükki ei ole, siis restauraator
teeb joonise
projekti, erinevate illustratsioonmaterjalide tundma õppimise
alusel (fotod,
joonised, gravüür ja analoogilised stiililised esemed),
juhindudes isikliku tundmustega
ja meisterlikkusega. Muuseumi eksponaadi projekt peab restaureerimisel
olema
kinnitatud restaureerimisnõukogus. Graveerimise
joonis kantakse luu hästi poleeritud pinnale
pliiatsiga (kõvadus T – 2T). Et joonis töö ajal ei
kustuks ja luu ei määrduks
järgneva mastiksi ärapühkimisega siis kantakse pinnale
kiht värvitud lakki või
poonimisvaha. Graveerimiseks
kasutatakse graveerimisnugasid (joon.
22,a), rihvleid (joon. 22,b), sirkleid (joon. 22,c),
graveerimisuuritsaid
(joon. 22,d). Vajalik on valida see tööriist, millega
töötas vana meister.
Graveerimisel
graveerimisnuga hoitakse nagu pliiatsit ja
vastavalt surve astmest ja tööriista kaldest saadakse jooned
mitmesuguste paksustega.
Rihvlit ja sirklit kasutatakse paralleelsete joonte pealekandmisel.
Graveerimisuuritsaid hoitakse kõigi parema käe
sõrmedega nii, et käepideme ots
toetuks peopesasse. Veetav joone paksus oleneb uuritsa
lõikenurga suurusest. Graveerimisjoonise
väljapaistmiseks hõõrutakse temasse pigmente.
Võib ka selleks otstarbeks
kasutada poonimisvaha, mis koosneb kuivanud õlivärvist ja
vahast (1:2), mida hõõrutakse
õhukesest kangast tampooni abil. Luu inkrusteerimise fragment
enne ja peale
restaureerimist on näidatud joon.23. Marketrii. Marketrii on
mosaiigi komplekt, mis on tehtud spooni tüki
kestest. On teada mitmeid marketrii valmistamise viise. XVII ja XVIII
sajanditel
algul toote alusele liimiti spoon, mis oli mosaiigi fooniks, millesse
siis
märgitud joonisele lõigati sisse spoonist vahetükid
teisest värvusest ja
tekstuurist (intarsia tehnika). Hiljem mosaiigi osasid hakati sisse
lõika ma
spooni, mis oli fooniks, kinnitama liimpaberiga ja koos fooniga liimi
ma toote
pinnale nagu pealistust (kaasaaegne tehnika). Kui mosaiik
kujutab endast lihtsat geomeetrilist joonist,
näiteks, parketti – ühesugustest sirgjoonelistest
geomeetrilistest figuuridest,
siis komplekt võib teha eelnevalt lõigatud osadest ja
liimida nad serviti või
nende liimimine paberile tihedalt üksteise vastas. Niisugust
komplekti nimetatakse
parketrii (sõnast parkett). Viis kuidas
saab rohkem täpsemat üksikute osade joonist –
tuleb kaks teineteisele asetatud spoonilehte (erinevate
värvustega) üheaegselt välja
lõigata või välja saagida vineerisaega fooni osad ja
vahetükk. Pannes esimese
lehe lõikesse teise lehe vahetüki – saadakse
üheaegselt kaks vastandlikku
värvuselt komplekti. Mosaiikkomplektidega
tooteid tavaliselt viimistletakse
poleerimisega. Kui
viimistluskate on säilinud ja mosaiigi defektid (kriimustused,
muljutised, kihtidena eraldumised, kaotused) on minimaalsed,
kasutatakse
eeskätt konserveerimis abinõusid: eemaldatakse mustus,
tugevdatakse komplekti
osasid, parandatakse kitiga või pahtliga väiksed defektid,
taastatakse
väiksemad kaotused, värskendatakse ja vajadusel paksendatakse
või osaliselt
taastatakse sellelt—polituurkate. Suurematel
purustustel: katte vigastused, tugevalt mustusega
koos, lõhenemisel, kaardumisel ja komplekti osade kihtidena
eraldumine, aga samuti
juhul kui eelneval restaureerimisel on viimistlus teostatud mitte
kvaliteetselt,
kate eemaldatakse, pind puhastatakse ja pestakse tampooniga üle
(tampoon on
niisutatud etüülpiirituses). Ei tohiks kasutada selleks
leeliselisi koostisi
või ammoniaaki, mis võivad muuta mosaiigi osade
värvust. Väga
keeruline ja vastutusrikas töö on mosaiikkomplekti
kompositsiooni taastamine juhul kui kaotused on suured. Kui marketrii
teostatakse osade sisselõikamisega ja eelneva foonspooni
liimimisega siis kaotuse
kohtades alusel on näha noajäljed, mis lubab taastada
kaotatud osade kontuurid;
jääb valida puiduliik värvuse ja kiudude suuna
järgi. Niisugune olu kord tekib
ka siis kui laotused ei ole suured. Kui nad on mõõtmetelt
suured ja mosaiik
tehti osade sisse lõikamise meetoditega ja spoon järgneva
kogu komplekti
liimimisega, siis on vajalik kunstnik— kunstiteadlase abi, analoogide
kasutamine, aga kui see on muuseumi eksponaat – restaureerimise
projekti
koostamise, mis peab olema kinnitatud restaureerimisnõu kogu
poolt. Kui
taastatakse ornamentkompositsiooni, mille analoogid on samal tootel,
siis
kopeeritakse olemasolevad fragmendid. Asendada tuleb
ainult kadunud või purunenud mosaiigi osad,
mida ei saa kasutada, kuid mis olid ebaõnnestunult vahetatud
eelmise restaureerimise
käigus. Vahetükkide
kuju, mida kasutatakse lokaalsete defektide
parandamiseks, valitakse nii et vahetükid oleksid
tähelepandamatud. Järsu puidu
tekstuuri väljendumisel vahetükkide liitekohad peavad
võimalikult kokku minema
kiudude suunaga. Sel juhul vahetükid tehakse pikikiudu venitatult
kolmnurkadena
või vöötidena (joon. 24) kuigi seejuures kaotatakse
osa vanast puidust.
Seejuures, mida kitsam vööt seda tähelepandavam ta on.
Teha suuri vahetükke on otstarbekas
ainult sel juhul kui on olemas täpselt samasugust puitu ja
mööblil ei ole
erilist väärtust.
Mosaiigi
keerulise kontuuri kaotuse korral tehakse
alguses lõikeleht paberist. Lõikeleht liimitakse
spoonile, mis on valitud
vahetüki jaoks ja saetakse välja vineerisaega. Siis
vahetükid liimitakse
paberialusele ülalt, peale kuivamist paber eemaldatakse. Vanasti
kasutati laialdaselt mosaiikkomplektides spooni
peitsimist naturaalsete värvidega ja peitsidega, aga spooni
põletamist kuumas
liivas. Restauraator peab kasutama neid samasid võtteid. Põletamist
kasutatakse järkjärgulise tooni üleminekul tumedamalt
heledamale saamiseks, mis loob ruumilise kujutise. Selleks peen puhas
liiv
raputatakse laia madala servadega metallnõusse ja kuumendatakse
pliidil. Liiva
sisse vertikaalselt asetatakse liimimiseks ettevalmistatud mosaiigi
osad. Pika
sirge ääre põletamisel tuleb jälgida, et liiva
pealispind oleks tasane kogu
detaili pikkuses ja liiv oleks ühtlaselt kuumutatud. Puidu
tumenemise aste
määratakse visuaalselt. Tähtis on detaili mitte üle
hoida, selli sel
vastandjuhul alumine äär söestub ja puruneb. Kui peale
osa liimimist on vajadus
teda puhastada või lihvida, tuleb arvestada, et toon kuigi palju
muutub
heledamaks. Mosaiigikomplekte
tihti graveeriti. Kaotatud graveeringu taastamine
teostatakse ainult otsese analoogi olemasolul. Boulle
marketrii on restauraatorite vaatevinklist rohkem
keerulisem ja ettevaatlikku liginemist vajav dekoreerimise viis. Kuulus
prantsuse mööblitisler Andre Charles Boulle (16421732)
lõi mosaiikkomplekte valgevasest kilpkonna pantseri foonil,
sarved, valgevasest
mustpuu või teiste puiduliikide foonil. See tehnika on saanud
Boulle marketrii
nimetuse või Boulle mosaiik, seisneb selles, et kahest
teineteisele asetatud
erinevatest materjalidest üheaegselt lõigatakse või
saetakse vineerisaega välja
fooni ja vahetüki osad. Pannes esimese lehe lõiked
vahetüki teisesse, saadakse
kaks vastandasendi värvusega komplekti. Boulle
mosaiigis kasutati samuti tina, elevandiluud, pärlmutrit.
Kilp konna pantser värviti teiselt poolt, nagu reegel,
liimivärviga punaseks
(harvem ka mustaks) ja dubleeriti paberiga, mis kompenseeris aluse
ebatasasusi
ja oli fooniks. Aluseks kasutati harilikult männipuitu. Ühes
tootes erinevate
oma omadustelt materjalide koostöö temperatuuriniiskuse
tingimuste muutumisel viis
tihti mosaiigi lagunemiseni. Seepärast mööblil, mis oli
kaunistatud Boulle marketriiga
– tuli vanasti tihti remontida ja restaureerida. Niisuguste
esemete tüüpilisemad vigastused (peale aluse
lõhenemise
ja kaardumise) on pealistuse kihiti lahtitulek, eeskätt
metallosadel, mis mõnikord
hoiavad kinni ainult pronksliistudega, mosaiiki raamides. Kilpkonna
pantseri
plaadikesed on omadustelt ligemal puidule kui metallile ja omavad
paremat
siduvust alusega, kuid nad lõhenevad ja kaarduvad, niis kuse
puhul liimitud
servad võivad lahti tulla. Paber, mis on liimitud plaadikeste
tagaküljele,
valgub laiali, mis viib mosaiigi kaotusteni. Sagedasti Boulle mosaiik
on nii
halvas olukorras, et tuleb täielikult komplekt üle liimida. Enne kui asuda
komplekti ülejäänud osade lahtivõtmisele,
tuleb joonis üle kanda paberile, et säilitada üldine
kompositsioon. Algul
võetakse ma ha metallplaadikesed õhukese noa abil.
Vajadusel liimivuuki
niisutatakse 95-se piiritusega. Siis võetakse lahti kilpkonna
pantseri
plaadikesed, aurutades neid märja kaltsu ja kuuma triikraua abil.
Kilpkonna
pantseri plaadikesi tuleb kuumutada ja niisutada
mõõdukalt, et vältida kaardumist.
Mõningatel juhtudel kasutatakse samuti piiritust. Et
säilitada esialgset värvi
kilpkonna pantseri plaadikeste tagaküljel – on vajalik lahti
liimida võimalusel
mööda paberikihti. Mõnikord
on vaja lahti liimida korraga kogu komplekt,
näiteks piirituse abil. Et mosaiik ei laguneks tuleb temale
esipinnale
eelnevalt liimida tihe paber. Sel
juhul, kui
metallosad on deformeerunud, neid korrigeeritakse väikse
rihtvasaraga või
surutakse metallplaatide vahele. Kilpkonna pantseri kõverdumise
puhul – neid aetakse
sirgeks auruga soojendamise teel järgne va jahutamisega pressis.
Mosaiigi osade
tagumine pool puhastatakse paberijääkidest ja vanast liimist. Komplekt
pannakse kokku, kinnitades vahetükid
liimilindiga, mis liimi takse esipinnale. Kui esialgset värvi
mosaiigi
tagaküljel ei ole säilinud, teda taastatakse, siis liimitakse
tagakülje paber ja
võetakse ära paber esi pinnalt. Kaotuste
korvamiseks lahtivõetud pannool tehakse
lõikelehed kaotatud osadest. Kilpkonna pantseri plaadikesed
saetakse välja ja
töödeldakse kaaplehega kahelt poolt kuni vajaliku paksuse
saamiseni. Siis
plaadikesed lihvitakse algul jämedamateralise ja siis
peenemateralise lihvpaberiga,
et mõlema poole pind saaks sile, peaaegu poleeritud. Suured
fragmendid saadakse
väikestest tükikestest jootmise teel. Selleks
ühendatavate plaadikeste servad
lõigatakse kaldu asetatakse teineteisele ja surutakse läbi
paberlehtede kahe
vasest kuuma plaadi vahele. Vajaliku
fragmendi üldkuju saamiseks liimitakse tisleriliimiga Metallist
fragmentide korvamiseks (punasest vasest,
valgevasest, tinast) võetakse suured lehed, millede paksus peab
vastama kilpkonna
pantseri plaadikeste paksusele (harilikult 0,5…0,6 mm). Eelnevalt
tehakse
metalli lõõmutus. Joonistega kalka liimitakse
metalllehele, mis omakorda on liimitud
vineerile ja vineerisaega saetakse välja mosaiigi fragment. Vineer
ja kalka
peale seda eraldatakse. Boulle
marketrii uuesti valmistamisel (olemasolevate
analoogide järgi) kilpkonna pantseri plaadike liimitakse Komplekti tugev
liimimine alusele saadakse ainult
pealistamise ühtlase paksuse puhul, mis saadakse mosaiigi
tasandamise teel.
Selleks komplekti tagaküljele liimitakse tihe paber samast
värvusest, mis on
värv. Liimi värvitakse samuti kergelt samasse
värvusesse. Komplekt esipinnaga
(läbi vahelehe) asetatakse tasasele metalllehele (alumiiniumist
või tsingist)
või kõvast puidust lauale, kaetakse pehme kartongiga,
teise metalllehega ja
asetatakse surve alla. Surumisega esipind sirgeneb ja muutub tasaseks,
ebatasasused tagumisel küljel surutakse kartongi. Kartongi
äravõtmisel paberil
on näha pinna reljeef, mida tasandatakse lihvpaberiga. Seejuures,
nagu reegel,
välja tulevateks osadeks on valgevase osad, milledest paber lihvub
maha, jäädes
kilpkonna pantseri osadele. Selle tagajärjel pind muutub
hästi rihituks ja
tasapinnaliseks. Boulle
marketrii liimimisel alusele mõned restauraatorid
kasutavad sünteetilisi epoksiitvaikude alusel tehtud liime,
arvates, et see
tagab dekoori pikaajalisuse. Kuid see vahend on radikaalne, rikkudes
restaureerimistegevuse tagasipöördumise printsiipi, sellesse
tuleb suhtuda
ettevaatlikult. Vähem ohtlik on PVA dispersiooni kasutamine, mida
kantakse pintsliga
alusele ja komplekti tagaküljele, pakk asetatakse pressi alla ja
hoitakse seal
24 tundi. Mosaiigi
komplekti pinnalt eemaldatakse paber enne
lõplikku viimistlemist, peale seda alustatakse graveeringu
taastamist, kui ta
oli ja on olemas analoogi joonis. Välja graveeritud joonis
täidetakse liimist
mastiksiga, mis on värvitud musta värvi tahma guašši
lisamisega. Mastiksit kantakse
peale pahtlilabidaga ja peale kuivamist tasandatakse. Võib
samuti kasutada
värvitud vaha või tussi, mida on segatud sellaklakiga. Liimitud
komplekti hoitakse mõningad päevad, enne kui
hakatakse lihvima ja poleerima. Lihvimine toimub lihvpaberitega,
järkjärgult
üle minnes jämedamateraliselt peeneteralistele ja
lõpetatakse märglihvimisega veekindlate
peeneteraliste lihvpaberitega Algul poleeritakse treepelipulbriga, siis
puidusöega tampooni kasutamisega, mis on õli sisse kastetud
ja lõpuks poleerpastaga
tampoonile kantult. Lõpuks peale õlist puhastamist pind
kaetakse õhukese
sellaklaki kihiga, et vältida valgevase oksüdeerumist. |