AVALEHT Sissejuhatus I osa MÖÖBLI REMONDI JA RESTAUREERIMISE LIIGID Mööbli vigastused ja nende põhjused Mööbli remondi ja uuendamise liigid Restaureerimise liigid ja meetodid II osa MATERJALID Puitmaterjalid Liimmaterjalid Materjalid viimistluskatete remondiks ja uuendamiseks Materjalid mööbli pehmete osade remondiks III osa TÖÖRIISTAD JA SEADMED Käsitööriistad ja abinõud käsitsi töödeks Elektrikäsitööriistad Töökodade sisustus IV osa MÖÖBLI KONSTRUKTIIVSETE OSADE TAASTAMINE Ettevalmistustööd Seotiste tugevdamine ja taastamine Massivdetailidest mehaaniliste vigastuste kõrvaldamine Pealistuse defektide kõrvaldamine V osa DEKORATIIVSETE OSADE TAASTAMINE Mosaiikkaunistused Nikerdamine Metallist katteosad VI osa VIIMISTLUSKATETE REMONT JA RESTAUREERIMINE Läbipaistev viimistlus Läbipaistmatu viimistlus VII osa PEHME MÖÖBLI OSADE REMONT JA RESTAUREERIMINE Pehme mööbli osade liigid ja toodete klassifikatsioon Punutud istmega tooli restaureerimine Poolpehme istmega tooli restaureerimine Pehme tooli restaureerimine Restaureeritud mööbli hoidmine |
Läbipaistmatu
viimistlus Puidu
läbipaistmatu viimistluse põhilisteks liikideks minevikus
olid kuldamine ja õlivõi liimivärvidega
värvimine. Seejuures värvitud tooted
omasid sageli kullatud detaile. Kuldamine. See
viimistluse
liik on tuntud iidsetest aegadest. Eriti laialdaselt kasutati teda
interjööride,
mööbli ja inventaride kaunistamiseks XVII – XVIII sajanditel
ja XIX sajandi
esimesel poolel. Barokk, rokokoo ja ampiirstiilide mööblil
kuldamine oli üks põhilistest
viimistluse viisidest. Ta annab puidu pinnale mitte ainult kõrge
kindluse, vaid
ka dekoratiivsete efektide mitmekesisuse kuldamise erinevate
varjunditega:
punakast kuni rohelise varjundini, läikivast kuni matini. Kuldamisel
peale üldiste viimistlemisel kasutatavate
materjalide – kasutatakse veel liime, lakke, lihvmaterjale ja ka
erimaterjale:
fooliumi, peenedispersioonilisi plastmasse, polümenti ja
mõningaid lakke. Fooliumiks nimetatakse
metallide õhukesi lehti, mis saadakse metallplaadikeste
valtsimisel
vahelehtedega pärgamendist ja teistest materjalidest niikaua, kui
iga lehekese
mass saab võrdseks etaloniga, kullal on see 1 g/m . Seejuures
fooliumi paksus
läheneb kuni ühele saja tuhandele osale millimeetrist. Harilikult
viimistluseks kasutatakse lehtkulda või
kahekordset, kus esipind (lehthõbe) on kullast, sisemine pind
hõbedast või
vasest. See saadakse kahest metallist plaadikeste koos valtsimisega.
Välja
lastakse lehtkulda raamatukestena mõõtmetega 120 x 70
või 91,5 x Mõnikord
kasutatakse kuldfooliumi asemel tema imitatsiooni
– potaali – vase ja tsingi sulamit (4:1), mis tuleb samuti
müügile raamatukestena
100 lehekest raamatukeses mõõtmetega 110x110 või
150x150 mm. Potaal hapendub
õhuhapnikuga, seepärast on vajalik tema kasutamisel
kasutada kaitseks
lakikihti. Teine kullast
fooliumi asendaja on vahtkuld, kujutab
endast kaksistinasulfiidi pulbrit, mis lakiga segatuna moodustab
emaili.
Emailkate omab kõrget tugevust, peaaegu ei hapendu ja imiteerib
hästi
kuldamist. Peendispersiooniline
plastmass, mis koosneb kriidi või kaoliini segust liimiga ja
moodustab kuivamisel kõva ja sileda krundikihi kuldkatte alla.
On olemas
mitmeid peendispersioonilise plastmassi valmistamise viisi. Üks
nendest on
järgnev: 20% tisleriliimi lahus või 16% nahaliimi lahus,
mida on soojendatud veevannis
t 50…60 C, millesse läbi peene sõela viiakse
järkjärgult settepulbrit ja siis
kuivatatud kriiti ligikaudu Krundi tugevuse
tõstmiseks plastmassi koostisse lisatakse
mõnikord marmorpuudrit või peeneks jahvatatud pagu, aga
tema riknemise
kaitsmiseks – antiseptilist lahust, mis viiakse sisse liimilahuse
valmistamisel. Vastavalt
sidumiskoostise kinnistamiseks fooliumkuldamisel
võib olla liimiv (liimi või polümendi kasutamisel)
või õline (õlilaki
kasutamisel). Liimiva kuldamisega võib saada katte erineva
läikeastmega –
peegel kuni poolmatini, erinevate värvuste varjunditega; See on
efektiivne. Õlisel
kuldamisel kate omab suurt tugevust ja veekindlust, kuid ta on tumedam
ja
ühtlasem värvuselt ja läikelt. Esimest kasutatakse
sisemistel, teist –
välimistel töödel. Polüment –
pastataoline siduv koostis, mis saadakse savipulbri segamisega
(võib olla
rasvane savi) mesilasvahaga, pekiga, seebiga ja teiste komponentidega,
mis
omavad head adgeesiat. Õlisel
kuldamisel kasutatakse väga sageli lakke, mis
kujutavad endast segu õlilakist ja naturaalsest
kondensvärnitsast vahekorras
2:1. Kuivamise kiirendamiseks viiakse lakki kuni 15% sikatiivi.
Vedeldatakse
teda töö viskoossuseni tärpentiini või
lakibensiiniga. Kuldamist
teostatakse spetsiaalse instrumentide komplektiga.
Kuldamispatja (joon.28 a) mõõtmetega 20x15 sm kasutatakse
kuldlehekeste osadeks
lahtilõikamisel – tehakse hobusejõhvist või
mererohust, ületõmmatud kahele kihile
flanellile seemisnahaga. Padi kinnitatakse kindlale alusele. Kahelt
või kolmelt
poolt kinnitatakse äärised – sirmid fooliumi ärapuhumise
kaitseks.
Kuldamisnoad
(joon.28 b) kahepoolsete lõikeservadega on erinevate
kujudega ja on mõeldud kullast lehekeste lahtilõikamiseks
ja nende
ülekandmiseks raamatust padjale. Neid valmistatakse painduvast
vetruvast
terasest. Erinevate
kujude ja mõõtmetega pintslitega (joon.28 c, d)
kantakse pinna peale peenedispersiooniline plastmass, polüment,
lakid ja kulla
lehekesed. Teraskonkse (joon.28 e) kasutatakse puhastamiseks ja
nikerduste
poolitamiseks peale plastmassi pealekandmist. Lühidalt
võib kuldamise tehnoloogiat ette kujutada järgmisel
viisil. Ettevalmistatud kuldamiseks puidu pind määritakse
kuuma tisleri
(naha)liimi lahusega. Seejuures laiad pinnad, suured nikerdused ja
konstruktsiooni erinevate osade kokkupuutekohad tõmmatakse
üle niisutatud
kuumas liimilahuses ja väljaväänatud hõreda
linase lapiga – serpjankaga (hõre
puuvillriie). Siis kantakse peendispersioonilisele plastmassile mitmed
kihid,
kuivatades ja lihvides igat kihti. Nikerduse plastmassiga katmisel
teostatakse
reljeefi poolitamist, et säilitada tema kindlapiirilisust. Siis
plastmass
lihvitakse hoolikalt ja läigestatakse, viies tema pinna
kõrge sileduseni. Ilma
polümendita liimkuldamisel plastmasskihile kantakse soojendatud
nahavõi kalaliim ja liimi kleepimiseks – fooliumkulda
käpppintsliga. Kuld surutakse
kinni pintsliga või vatitampooniga. Sel viisil pind saab olema
matt. Polümendiga
liimkuldamisel kantakse mitmed polümendi kihid, kuivatatakse ja
läigestatakse
villase lapiga. Kantakse polümendile 25% piirituselahus, mis
lahustab teda ja
kleebib kullatise. Siis pinda poleeritakse kõvast kivist (agaat,
safiir)
poleerimispulgaga (joon.28 g). Pind tuleb läikiv. Õlikuldamisel
peenedispersioonilisele plastmassile
kantakse mitmed kihid õlivärvi (kuldne ooker) ja peale
kuivamist ja lihvimist –
õlilaki ja värnitsasegu. Lakkkate kleepumiseks asetatakse
fooliumi tükikesed.
Pind tuleb matt ja säilitab fooliumi värvuse. Nikerduste
kuldamine on eriti efektiivne, kui läikivad
poleeritud osad vahelduvad mattpindadega. Seepärast nikerdustega
toodete
viimistlemisel (mööblil, ehisliistudel, pildi ja
peegliraamidel) kumerused
tehti harilikult poleeritult, nõgusused – matina. Potaali
kasutamine kassikulla asemel, aga samuti hõbeda
kasutamise puhul pealmisele kattele kantakse 15…20% želatiinlahus
või
piirituslakk, mis hoiab ära metalli hapendumise. Kullatud pinna
vigastused kujutavad endast määrdumisi, muljutisi
ja kriimustusi kullatud pinnal, plastmassikihi purunemisi (praod,
laialivalgumised, kaotused) ja lõpuks puitaluse purunemisi
pragudena, kildudena
ja kullatud nikerduse fragmentide kaotuseni. Hinnalise
muuseumimööbli restaureerimisel kulunud
kullatist ei uuendata, vaid piirdutakse ainult loputamisega ja
säilinud osade kinnitusega.
Mõningatel juhtudel teostatakse osalist kuldamist, kui
vigastatud pind ei ole
väga suur ja toonitakse ta vana kulla sarnaseks. Olmelised
määrdumised eemaldatakse väga ettevaatlikult
pehme pintsliga või vatitampooniga, kasutades liimilahust, mida
kasutatakse
kuldamisel (naha, kala) või lasteseebilahust. Ei või
lubada ohtrasti kullatud
pinda niisutada, sest see võib viia kihi laialivalgumiseni. Tugevatel
määrdumistel, aga samuti kullatud pindadel, lakist,
õlivõi pronksvärvist, puhastust teostatakse
spetsiaalsete koostistega või
lahustitega (nuuskpiirituse lahus, atsetooni ja piirituse segu). Kullatise
kaotuse taastamisel teostatakse kõik operatsioonid,
mida kasutatakse sellel või teisel viisil kuldamisel. Seejuures
ei puudutata
peenedispersioonilist plastmassi, kui ta on heas seisukorras. Kui on
vigastatud peenedispersiooniline plastmass (on
praod, laialivalgumised), teda tugevdatakse. Traditsiooniline
plastmassi
tugevdamise viis – tema kokkuliimimine tisleri, nahavõi
kalaliimiga, mis
viiakse laialivalgunud osade alla või kantakse pinnale kahe
korraga. Siis
restaureerimistriikrauaga plastmassi silutakse ja kuivatatakse. Liimi
sisse
harilikult viiakse antiseptikulahust (formaliin). Liimi
ülejäägid eemaldatakse
vatitampooniga. See meetod annab rahuldavaid tulemusi
peenedispersioonilise
plastmassi kinnitamisel tasastel pindadel, kuid tekitab suuri raskusi
keeruliste profileeritud pindadega töötamisel. Viimastel
aegadel on nendeks
juhtumisteks välja töötatud uued koostised,
näiteks, vinüülatsetaadi
dispersioon etileeniga. Ta imbub hästi sisse, immutab ja liimib ta
puidu külge.
Materjal on ohutu, täielikult pöörduv, peale teda
võib kasutada igasuguseid
traditsioonilisi materjale. Puidu
lõhenemisel väiksemad praod pahteldatakse pahtliga
(vahakampolmastiksiga
ja puidujahu), suuremad lõhed – kiilukujuliste
vahetükkidega vastavast
puiduliigist, mida liimitakse kalaliimiga, siis peiteldatakse. Lappide
kohad
toonitakse. Kaotatud
nikerdatud detailid taastatakse vastavalt või
sümmeetriliselt kinnitatud eseme detailidele. Nende puudumisel
pöördutakse jooniste,
piltide, fotode ja teistele analoogilistele toodetele. Kui
restaureeritakse
unikaalset muuseumimööblit, soovitatakse mitte
pöörduda ei plastmassi ei
kuldamisele vaid nikerduse taastanud, toonida teda kuldamise tooni
(näiteks,
ookriga). See
viis ühendab vaatelt
vanad ja uued osad, lubades näha eseme terviklikkust ja samal ajal
garanteerib petlikkusest
vabanemist mitte vigastatud esemete tajumisel. Värvimine Kaotuste
taastamiseks või värvikihi laialivalgumisel kasutatakse
maalimisvärve – temper või
õli. Poolkuivale temperile mõned restauraatorid lisavad
munakollase ja lauaäädika
segu. Pintsliga värvitakse tühimikud nagu
maalimistöödel, võttes vastava
värvisegu. Purunenud
plastmassi kinnitamise võimatusel teda
puhastatakse, pind lihvitakse hoolikalt üle, vabastatakse rasvast
ja töödeldakse
peenedispersiooniline plastmass uuesti. Peale kuivamist plastmassil
vajadusel
tehakse reljeefi puhastus. Siis kantakse kaks värvikihti
vahepealse kuivamise
ja lihvimisega. Liimvärvi katet kinnitatakse 1…2 kihi heleda
piirituslakiga,
mis annab pinnale läike. Kui on vaja saada mattpinda –
värvikihile kantakse
kullatise matistamise koostis või vahamastiksit. Õlivärvkate
kinnistatakse heleda õlilakiga, millesse on
viidud tärpentiini (mattpinna saamiseks) või üldse ei
kinnistata. Kombineeritud
viimistlemisel värvimisega ja plastmassiga
kuldamisel kantakse ühtlaselt kogu eseme pinnale. Alustatakse
kuldamisest, siis
värvitakse liimvõi õlivärvidega vastavalt
algsele viimistlusele. Ilma
plastmassita puidupinna värvimisel krunditakse naturaalse
värnitsaga või liimilahusega, siis tasandatakse pahtliga ja
värvitakse liimvõi
õlivärviga. Mööblil
värvitud pindade restaureerimist nagu ka
puidumaalinguid – teostavad restauraatorid ja maalikunstnikud. Autori
värvikihi
kinnistamise tehnika, analoogilises tehnikas toonimine, mida
kasutatakse temper
või õlimaalimise restaureerimises laudadel. Kaasaaegsel
mööbli pindade läbipaistmatu viimistluse
remondil, kujundatud, nagu reegel, nitropahtlitega ja nitroemailidega
kantakse
vigastatud kohale pintsli või rulliga loputit SM1, SM2 10…15
minutiks,
pehmenenud kate võetakse maha metallpahtlilabidaga, pind
pestakse üle lahustiga
nr.646 kõvema harjasharja abil. Puhastatud kohale kantakse
nitropahtlit, mis
peale 1,5…2 tunnilist kuivamist lihvitakse üle lihvpaberitega
nr.6…8. Siis
pihustamise meetodiga või pintsliga kantakse kaks kihti
nitroemaili koos vahepealse
ühe tunnise kuivamisega t 18º – 23º C ja kerge
lihvimisega. Sel viisil täielikult
uuendatakse nitroemailkate. |